10 Grudnia 2023 22:10
Losowa Fotka
Translator
Logowanie
Nazwa uytkownika

Haso



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj si

Nie moesz si zalogowa?
Popro o nowe haso
Shoutbox
Musisz zalogowa si, aby mc doda wiadomo.

Mieszko
03.06.2023 05:57
Cze?? Przy ga?niku AMAL 376 przystosowanego do junaka m10 jakie s? specyfikacje Dysza g?ówna i wolnych obrotów ????

Tomek Sz
26.03.2023 09:38
Najpewniej w Mikronku.

Suchy
02.03.2023 14:45
Czy wie kto? gdzie mo?na kupi? wa?ek startera?

adam_r100gs
15.02.2023 19:22
kondzio, ale na takie pytanie to Ci odpowie fachura od szlifów - czy cylinder wyda i na który szlif. A cz??ci jest na rynku zatrz?sienie, tylko niech koledzy polec? producentów i czego unika?.

kondzio
11.02.2023 11:02
witam chcialbym sie dowiedziec planuje remont silnika junak m10 jakies namiary sklepu gdzie moge kupic czesci? na co trzeba zwazyc uwage czy lepiej jest kupic nowy cylinder z tlokiem czy zrobic szli

zdzicho
04.02.2023 07:24
Zale?y z których roczników ramy

zbyszek
29.01.2023 20:07
Witam mam pytanie czy junak rama M7 m10 ró?ni? si? od siebie

Suchy
30.11.2022 19:28
Ma kto? ,,Automobilist?" 11/2018? Pomo?ecie jednym artyku?em?

Archiwum shoutboksa
Language Switcher
Przetumacz stron

Zobacz temat
SFM Junak » Garaż Fabryczny » Silnik .
 Drukuj temat
Powyżej setki zamula
zaprzegowiec
Witam, dopiero dzisiaj wczytalem sie w poczatek calego 'problemu' i jak dotarlem do 'cieploty' swiecy 'Iskra F 20' - to az mnie 'zmrozilo' to oznaczenie, bo przeliczajac je na 'Boscha' sprzed 60 lat - to moze byc ok. W 75 - 85 'gdzies tak' lub nawet goretsze..?
To by znaczylo, ze ta 'megagoraca Iskra F 20' - byla przeznaczona do silnika o sprezaniu 4 : 1 'na oko' i mocno 'wciagajacego olej' do cylindra, czyli do jakiegos 'wyhustanego agregatu' pradotworczego, ktory jeszcze da sie odpalic, ale osiaga max ze 2 / 2,5 tys. obr./min.
Ta swieca byla wlasnie 'megagoraca' i mogla sowodowac nawet wypalenie dziury w denku tloka, w tym miejscu - gdzie zblizalo sie najbardziej do jej elektrod...Tak to wlasnie dziala, ze jak bardzo goraca swieca zaczyna sie zarzyc i nie jest w stanie jej schlodzic swieza mieszanka wpadajaca do cylindra - to tlok zblizajac sie denkiem do niej 4-5 tys.razy na minute, zaczyna sie mocno nagrzewac od zarzacych sie elektrod / puchnie maksymalnie i jesli nie 'zakleszczy' sie w cylindrze - to wytopi sie w jego denku dziura 'jak 5zl', w miejscu - ktore najbardziej zbliza sie do 'swiecacych elektrod'...
Zarzace sie elektrody swiecy maja cos ok. 600 - 700 stopni lub wiecej, a aluminiowy tlok - po prostu staje sie juz 'plynny' w poblizu takiej temperatury, niestety...
Na docieranie Junaka - powinna byc idealna swieca Bosch W 145, czyli Iskra F 50, a pozniej - do jazd turystycznych, Bosch W 175/195 - czyli wlasnie Iskra F 70. Natomiast do jazd 'sportowych' - powinno sie stosowac W 225 Boscha lub Iskra F 80 - F 90 - przy takich stopniach sprezania, jak ma Junak fabrycznie, bo przy silnikach sprezonych do 9 : 1 - to juz Bosch W 240 - 260 lub Iskra F 100 i wiecej, jesli takie byly lub sa..? Pozdrawiam.
 
Stary
Od 3 lat o tym pisze w tym watku. Jak grochem o sciane Smile
Fabryka Junaków
Zapraszamy na http://www.fabryk...
 
zaprzegowiec
Witam, nie moglem znalezc odpowiedniejszego 'tematu o Oktanach', to dolacze tutaj i bedzie widac dosc wyraznie, dlaczego Junaki tak 'slabo dzis jezdza' [ te fabryczne / 350cc, o sprezaniu 7 : 1 ], bo za "Poradnikiem Motocyklisty' z 1958/59r. : Junak M 07 byl skonstruowany do zasilania benzyna LO 72 Oktany..: https://www.nsu-r...;mode=view , a dzisiejsza benzyna '95' - ma tych Oktanow az o '23 za duzo' - do stopnia sprezania 7 : 1, niestety...
Pozdrawiam.

Po??czony z 29.10.2022 21:42:
Witam, tutaj jest film o 'Oktanach i wyprzedzeniu zaplonu' do nich, zwlaszcza od 26min 30 sek.. - do 33min. sa najwazniejsze dla nas informacje podawane : https://www.youtu...S_zHD1XWWI .
Pozdrawiam.

Po??czony z 31.10.2022 09:37:
Witam, jak widac z filmu - to brak precyzyjnej regulacji zaplonu / do dzisiejszej benzyny 95 Okt., zastosowanej do 'starych silnikow' o niskim stopniu sprezania, moze spowodowac dosc powazna awarie silnika - na skutek skrajnego przegrzania glowicy, tloka, cylindra [ zbyt dlugi cykl spalania '95-tki' przy niskim sprezaniu 7 : 1 ], czego w przeszlosci dwukrotnie bylem swiadkiem osobiscie, kiedy 35 lat temu wybralismy sie ze Znajomkami na M 72 i z braku na stacjach 'CPN' benzyny 'niebieskiej 78 Okt.' - byli zmuszeni zatankowac 'zolta 94 Okt.'...
Przy konstrukcji silnikow M 72, o stopniu sprezania 5,5 : 1 [ fabrycznie na benzyne 68 Okt. ] i zastosowaniu benz. 94 Okt. - dwukrotnie tloki ulegly 'stopieniu' w silnikach - wypalone w denkach dziury / wielkosci '5zl z rybakiem'...
Pozdrawiam.
Edytowane przez zaprzegowiec dnia 31.10.2022 09:37
 
rafi555
Nie chce mi si? w to wierzy?, latam k750 i zalewam 95 i ten motocykl nie jedzie on lata. Zap?on mam ustawiony w standardzie, stopnia spr??ania nie rusza?em jedyne co to ga?niki zmieni?em. i jako? dziur w t?okach nie mam Smile .

Szukanie osi?gów w junaku to raczej gra nie warta ?wieczki...
 
zaprzegowiec
To moze byc silnik K 750 rasowany do 'sportu' i mozna o tym nawet nie wiedziec...W latach 50 / 60 i chyba nawet w 70-tych - rasowali silniki M 72 i K 750 do 40 - 45 KM, mialy sprezanie od 8 - do 8,5 : 1 i 'lapaly sie na zolta 94 Oktan'...
Kilkadziesiat ich 'wyprodukowali' przez 25 -30 lat, musza 'gdzies byc' do tej pory - to moze byc wlasnie taki silnik.
Ja jezdzilem 40 - 30 lat temu na NSU 251 OS/'WH, ktory po 'jakichs drobnych zabiegach' poprzedniego wlasciciela - 'targal 122 / 125 km/h' i tez dzisiaj 'nikt w to nie wierzy', a sprawdzalem to wielokrotnie, z dwoma roznymi licznikami i dwoma samochodami i z 'najszybszym Junakiem we Wroclawiu', ktory wg oryginalnego licznika - 'targal' wtedy [ 40 lat temu ] 132 km/h...
No ale wlasnie, mielismy wtedy do dyspozycji na 'CPN' benzyne 'niebieska 78 Oktan' - to i moj silnik NSU 251 krecil sie na niej do 6200 - 6300 / min., jak tez silnik w tym Junaku - osiagal podobne obroty...
Po zalaniu Junaka 'zolta 94 Okt.' - moc i predkosc maksymalna spadaly o 25%, grzal sie 'pierunsko' i duzo spalal, nawet 4,5 - do 5 L / 100 km.
A ja, w NSU 251 - przestawialem do tej 'zoltej 94' krzywke zaplonu o 4-5 'zabkow' w pradnicy i dalej 'gnal 122 km/h, przy spalaniu 2,7 - 2,8 L, w dwie osoby 3 L...'
Pozdrawiam.
Edytowane przez zaprzegowiec dnia 31.10.2022 18:06
 
Tomek Sz
rafi555 napisa?(a):

Nie chce mi si? w to wierzy?, latam k750 i zalewam 95 i ten motocykl nie jedzie on lata. Zap?on mam ustawiony w standardzie, stopnia spr??ania nie rusza?em jedyne co to ga?niki zmieni?em. i jako? dziur w t?okach nie mam Smile .

Szukanie osi?gów w junaku to raczej gra nie warta ?wieczki...


Co? Ci Rafale mocno podpad? ten Junak najwidoczniej. Junak co? nieco? potrafi...
 
rafi555
Tomek Sz napisa?(a):

rafi555 napisa?(a):

Nie chce mi si? w to wierzy?, latam k750 i zalewam 95 i ten motocykl nie jedzie on lata. Zap?on mam ustawiony w standardzie, stopnia spr??ania nie rusza?em jedyne co to ga?niki zmieni?em. i jako? dziur w t?okach nie mam Smile .

Szukanie osi?gów w junaku to raczej gra nie warta ?wieczki...


Co? Ci Rafale mocno podpad? ten Junak najwidoczniej. Junak co? nieco? potrafi...


Nie mówi? ?e nie twój robi wspania?? robot?. Moje za to rozpad?y si? na milion kawa?ków i nie da rady z 3,5 sztuki z?o?y? ani jednego. Podda?em si? i je?d?? ruskiem.
 
zaprzegowiec
Witam, to moze jeszcze raz, 'duzymi - czerwonymi literami' - zeby to dobrze 'unaocznic' : z filmu 'Garaz Motocyklisty / Regulacje Silnika' : https://www.nsu-r...;mode=view i wszystko bedzie wiadomo od tej pory [ mam nadzieje ]...
Junak M 07 - byl skonstruowany na benzyne 72 Oktany w latach 50-tych, jak juz chyba wiadomo - czyli dzisiaj ma 'nadwyzke 23 Oktany - w 95-tce'...
Pozdrawiam.

Po??czony z 21.03.2023 21:23:
Witam, tak wyglada mniej / wiecej - plytka zaplonu w aparacie Bosch / NSU 251 OSL z lat 40/50-tych, zmodyfikowana w epoce pod benzyny o coraz wyzszej LO, pytanie tylko brzmi : czy w latach 50-tych / do benzyn sportowych wowczas 82 - 85 Okt., czy w latach 60-tych / do benzyn wyczynowych 91/92 - 94 Okt., jak juz byly ogolnie dostepne na stacjach CPN ?
Plytka zaplonu Bosch ma na tym zdjeciu powiekszone fasolki regulacyjne o ok. 5,5 - 6,5 / do 7 mm w kierunku wyprzedzenia zaplonu : https://www.nsu-r...;mode=view

Po??czony z 21.03.2023 21:36:
I z wiekszej perspektywy, zeby bylo widac caly aparat zaplonowy Bosch : https://www.nsu-r...;mode=view
Pozdrawiam.
Edytowane przez zaprzegowiec dnia 21.03.2023 21:36
 
rafi555
Po zmianie wyprzedzenia w nsu nie odczu?e? ?e szarpie czy odbija w kopniak czy w ogóle charaktery styka si? zmieni?a ?
 
zaprzegowiec
Witam, to zdjecie aparatu zaplonowego 'Bosch' / na deklu rozrzadu NSU 251 OSL z sieci, dla zobrazowania - ze ktos znal sie po wojnie na paliwach, ich LO i szybkosci spalania z tym zwiazanej [ im wiecej dodatkow przeciwstukowych, na ogol alkoholu - tym wolniej spala sie taka benzyna przy niskim stopniu sprezania ].
Jako, ze dawniej [ 70 - 60 lat temu ] benzyny ponad 80/85 Okt. byly przeznaczone do silnikow sportowych / wyczynowych, to jak ktos mial do nich dostep i chcial na nich jezdzic, a silnik mial tylko sprezanie 6 : 1 - to musial podniesc stopien sprezania do 8,5 - 9,5 : 1 lub przyspieszyc zaplon, zeby zassana do komory spalania mieszanka / spalila sie do pozycji tloka max 10 - 15 stopni po ZZ. Wtedy silnik mial moc nadal jak z instrukcji.
Niestety, wiedza o LO paliw i szybkosci spalania / regulacji zaplonu / strojeniu silnikow do LO - zaginela calkowicie praktycznie w latach 80-tych, po zaprzestaniu produkcji benzyn 78 Okt. i 86 Okt. - ktore byly przeznaczone do starszych silnikow, majacych sprezanie od 6,5 - do 7,5 : 1...
Pozdrawiam.
 
Kowal77
A w Junaku kto? próbowa? przy?pieszy? zap?on by dostosowa? silnik do spalania benzyny 95?
 
zaprzegowiec
Czesc, ja mialem takie doswiadczenia, ze jak zaczynalem jezdzic motocyklami w latach 70-tych, to byly w produkcji i na stacjach CPN dwie benzyny : 78 Okt. - do Warszaw, Zukow, Nys, Starow, itp. [ oczywiscie tylko do tych z rozrzadem OHV ], natomiast 'dolniaki SV' - wychodzily z uzycia, chociaz byly montowane przez wlascicieli 'korektory oktanowe' przy aparatach zaplonowych - zeby 'podkrecic / przyspieszyc' spalanie tej '78-mki', bo oryginalnie silniki SV chlodzone ciecza - byly na benzyne 60 - 64/65 Oktan, a takie - zaprzestali produkowac w polowie lat 60-tych...
Zostaly tylko wlasnie : 78 i 94 Okt. - ta byla do : Fiatow 125p i roznych 'zachodnich bryk' / o stopniu sprezania ponad 8 - 8,5 : 1...
Motocyklami, szczegolnie 'starymi' - nikt sie nie przejmowal i trzeba bylo samemu 'stroic silniki - do Oktanow'...
Pol biedy, bo byla wlasnie ta 78 Okt. / do wszelkich 'staruchow' sprezonych 5,5 - 7 : 1, ale i tak trzeba bylo do niej przyspieszac zaplon, bo niektore silniki motocyklowe byly przed wojna i po niej takze na 68 - 74 Oktany skonstruowane.
Wystarczylo na szczescie niewiele zmodyfikowac - 1,5 / 2 / 2,5mm przyspieszenia zaplonu ponad nastawy fabryczne [ czyli wg instrukcji do 68 - 74 Okt. na ogol ] i silniki : Junaka, BMW, DKW, NSU, Standard-ow, Zundappow, itp. - jezdzily nadal bardzo dobrze...
Jeszcze w latach 80-tych nie bylo z tym problemow, bo byly obie 'slabe benzyny' 78 i 86 Okt., ale na przelomie lat 80/90-tych - nastapil 'krach', bo zostala na stacjach tylko 'zolta 94 Okt.', a ludzie - dorobili sie 'Maluchow 126p, 'Trabantow Polo', itp.' i przestali jezdzic 'starymi motocyklami' prawie w ogole, oprocz niewielu fascynatow zabytkowej techniki...
Niektorzy dzisiaj - praktycznie 'nic nie wiedza o Oktanach' i nie chca o tym w ogole slyszec, bo wlasnie nigdy nie jezdzili na 74 / 76/78 - 86 Okt. i nie wiedza, 'o so chosi w ogole'..?
A w latach 70/80-tych, jak ktos zatankowal do M 72 - 94 Okt. benzyne i probowal na niej jezdzic [ a M 72 byla skonstruowana na 66 - 68/70 Oktan maksymalnie / sprezanie 5,5 : 1 ], bez zadnej modyfikacji / przyspieszenia zaplonu w aparacie - to raz, ze : silnik pozeral tej 'zoltej 94' nawet 11 - 11,5 L / 100 km z wozkiem; dwa : osiagi na niej malaly do 75/80 - 85 km/h; trzy - widzialem osobiscie 2 razy stopione tloki w M 72, a gotujaca sie benzyna 94 w gaznikach - byla norma...
Natomiast wczesniej o kilka lat, na benzynie 78 Okt. i przyspieszonym na 'fasolkach' plytki zaplonie o 1,5 - 2 mm / poszerzone 'fasolki' o tyle - nigdy nie zdarzylo sie stopienie tlokow nikomu, nawet 'najgorszych], spalanie bylo w normie fabrycznej / do 7 - 7,5 - 8 L z wozkami i osiagi na poziomie 95 - 105 km/h z wozkami, tak przewaznie jezdzilismy na zloty / 'ile fabryka dala'...
Dzisiejsza 'czujnosc uzytkownikow starych motocykli' - 'uspilo' posiadanie czesto nawet 2-3 i wiecej 'nowoczesnych samochodow', w ktorych to 'komputer' zajmuje sie spalaniem / przyspieszaniem - opoznianiem zaplonu, niestety - dlatego ta wiedza 'wymarla - zaginela' wraz z zaprzestaniem produkcji benzyn niskooktanowych 78 - 86 / 29 - 30 lat temu i 'szlus'...
A niestety - Junaki maja na ogol 'rozklekotane / zwiotczale' sprezynki w przyspieszaczu odsrodkowym i ciezarki w nim - rozwieraja sie czasem maksymalnie juz w trakcie 'kopania - uruchamiania', stad 'paniczny strach przed przyspieszeniem zaplonu'...
Junak M 07 byl skonstruowany [ wg mojego 'Poradnika Motocyklisty - 1958' ] na benzyne 72 Oktany i tylko jeszcze do uzycia benzyny 74/75 Oktan - wszystko w nim dzialalo 'prawie dobrze', a juz do 78 Okt. w latach 60/70-tych - trzeba bylo przyspieszyc zaplon na plytce iskrownika o ok. 1,5 - 2mm i jezdzily wtedy jak w instrukcji bylo podane / 115 - 120 km/h, wg oryginalnych szybkosciomierzy, a najszybszy we Wroclawiu - 132 km/h.
Dzisiaj - te same szybkosciomierze wskazuja maksymalnie 95 - 105 km/h i czasem dochodzi do zatarcia lub stopienia tlokow - bo na 95 Oktan, niestety...
Pozdrawiam.
Edytowane przez zaprzegowiec dnia 04.04.2023 18:01
 
Tomek Sz
W moim frankenstainie mam zamontowany zap?on elektroniczny z mo?liwo?ci? zmiany mapy z komputera. By?y próby na przeró?nych warto?ciach ustawienia. Rekord pr?dko?ci to 127 km/h, fakt- mam bardzo niski stopie? spr??ania. Ta maksymalna pr?dko?? by?a uzyskana po opóznieniu zap?onu w stosunku do poprzedniej warto?ci. Tych warto?ci ju? nie pami?tam, ale nie zauwa?y?em ?eby dupe urywa?o po przy?pieszeniu zap?onu. Pr?dko?? z licznika elektronicznego.
 
zaprzegowiec
Witam, tutaj jest 'najlepszy' przyklad dlugosci / czasu spalania dzisiejszej 95-tki w silniku Junaka M 07, przy jego sprezaniu 7 : 1.
Niestety - cykl spalania siega tu az poza otwarcie zaworu wydechowego i widac dokladnie, przy kazdym 'suwie pracy', ze cala komora spalania jest objeta plomieniem spalania swiezego ladunku 'non - stop', zawor wydechowy przegrzewany maksymalnie w czasie otwarcia i teoretycznego 'wydechu spalin' - ktorych tutaj w ogole nie ma, tylko 'ognie piekielne procesu spalania bez konca'...
Warto to sprawdzic na wlasne oczy - spalanie 95-tki w tym silniku Junak M 07 / trwa do ok. 110 - 120 stopni po ZZ tloka, czyli praktycznie przez caly suw pracy i nie jest to 'slynny overlap', niestety. [ od 1 min. 43 sekundy filmu ] :
https://www.youtu...M8GN8ul9Rs .
Tomasz Salek 'walczyl' ponad 30 lat testujac silniki motocyklowe, zeby cykl spalania swiezego ladunku w komorze spalania glowicy - konczyl sie maksymalnie do '10 stopni OWK / po ZZ tloka' - natomiast w tym Junaku powyzej, trwa on ponad 10 razy dluzej, bo jeszcze 25 - 30 cm poza kolektorem wydechowym i glowica Junaka, po otwarciu wydechu...
Stad bierze sie pozniej ekstremalne przegrzanie glowicy, tloka, zaworow, cylindra i 'moce na hamowni 9 - 10/11 KM', bo tak przegrzany silnik - nie osiaga nawet 4 tys. obr./min.
Jak w ogole taki silnik moze sie 'schlodzic / wypromieniowac' taka ilosc ciepla, jesli spalanie zassanej mieszanki - trwa w nim ponad 10 razy dluzej, niz przewidzieli konstruktorzy silnika Junaka..?
Pozdrawiam.
Edytowane przez zaprzegowiec dnia 28.05.2023 14:09
 
axlrose
Czesc.
Kolego Zaprzegowiec, czy ratunkiem na to rozgrzewajace spalanie moze byc oprocz zmiany ustawien zaplonu jakis dodatek do benzyny? Czy stosowales jakis i co mozesz polecic?
Pozdrawiam.
 
zaprzegowiec
Jedynym stosowanym przeze mnie 'dodatkiem' - moznaby nazwac benzyne ekstrakcyjna 50/52 Oktan [ wg 'pompiarzy' na stacji CPN tyle miala 'Oktanow' 35/36 lat temu ], ktora dolewalismy do 'zoltej 94 Okt.' - zeby obnizyc jej LO do poziomu fabrycznych paliw z lat 30 - 60 tych, czyli do 'srednio 72 / 74 Oktan i zeby 'zaoszczedzic przydzialy kartkowe' / podwoic ich ilosc niejako...
Skoro w instrukcji Junaka podaja [ ostatnio gdzies to przeczytalem ] : ' Junak zasadniczo skonstruowany jest na benzyne LO 72, chociaz mozna do niego zastosowac takze 74/75 Oktan - przy szybkiej jezdzie sportowej lub w czasie jazdy w gorach, w upaly, w terenie i przy duzym obciazeniu wozkiem bocznym, z pasazerami i bagazami, itp. - dopuszczalne jest nawet zastosowanie paliwa LO 78 - do 80 Oktan'...
To by znaczylo - ze nasza 'mieszanka : LO 94 + ekstrakcyjna 52 = okolo 72/73 Oktan - byla wowczas idealna do silnikow o sprezaniu 7 : 1, przed i powojennych.
Kilka razy wlewalem pod koniec lat 90-tych 'cos ze stacji benzynowej', w malej - plastikowej buteleczce, ale zawsze staralem sie 'dostroic zaplon / do LO paliwa', to nie czulem zadnej roznicy w zasadzie, bardziej polegalem na 'naukach Starych Mechanikow' z lat 60/70-tych i po prostu - spedzalem nawet i 2 dni przy silniku / zaplonie, zeby pracowal idealnie / wkrecal sie na maksymalne obroty - przy zaplonie przyspieszonym 'do konca'.
Dzisiaj nie wiem, co polecic - moze jedynie obnizenie LO do bezpiecznego dla silnika poziomu, przynajmniej do 74/75 - max 76 Oktan..?
W kazdym razie, za 'moich czasow - benzyny LO 78' i na naszych 'mieszankach benzyn' - nigdy nie widzialem, zeby silnik 'zial ogniem z wydechu', tylko wylatywaly z kolektora glowicy 'szaro - czarne' spaliny, czyli ze cykl spalania ladunku - konczyl sie do 12/15 stopni po ZZ tloka, dlatego silniki mialy pelna moc z instrukcji...
Pozdrawiam.

Po??czony z 07.06.2023 10:27:
Witam, w kazdym razie - tak to wygladalo w 'Poradniku Motocyklisty z 1958r.' i juz wtedy wiedziano [ chyba od czasow przedwojennych ? ], ze dodatek alkoholu do benzyny - zwieksza LO mieszanki, ale rownoczesnie - powoduje znaczne spowolnienie jej spalania [ jak w tym 'Junaku 350 - ziejacym ogniem z wydechu'na 'Y - T' / nawet 10 - krotnie ]...
Dlatego trzeba do mieszanek ponad 80 Oktan - stosowac wysoki stopien sprezania, ponad 8,5 : 1 [ wtedy tyle mialy motocykle sportowe - wyscigowe ] i dodatkowo : 'znaczne wyprzedzenie zaplonu' : https://www.nsu-r...;mode=view .
A dzisiejsze benzyny 95 - nawet w latach 50/60-tych, zaliczaly sie do paliw 'wyczynowych' wymagajacych stopnia sprezania silnikow co najmniej 9,5 - 10 : 1, niestety...
Pozdrawiam.

Po??czony z 11.06.2023 17:52:
I jeszcze tutaj - o przyspieszonym zuzyciu / zniszczeniu silnika na skutek przegrzania glowicy, tloka, zaworow, itp., na skutek stosowania paliwa o zbyt wysokiej LO i kilkakrotnie dluzszym spalaniu w zwiazku z ta LO, niestety..: https://www.nsu-r...;mode=view - to idealne potwierdzenie filmu z 'Y - T : Junak 350 - ogien na tloku / zieje ogniem z wydechu'...
Pozdrawiam.
Edytowane przez zaprzegowiec dnia 11.06.2023 17:52
 
CZESIO1958
?wi?te s?owa.
Dzi?kuj? ?e te wszystkie informacje poda?e? na TU
 
zaprzegowiec
Witam, tutaj kadr z filmu 'Regulacje silnika' na Y-T', wskazujacy - jak bardzo trzeba przyspieszac zaplon przy niskim stopniu sprezania / do dzisiejszego paliwa 95 Oktan pamietajac, ze Junak M 07 - byl skonstruowany na benzyne 72/73 Oktany w latach 50-tych, a do dzisiejszej 95-tki brakuje mu az 2,5 stopnia sprezania..: http://www.nsu-ri...;mode=view
Pozdrawiam.
 
rafi555
Przestaw tyle zap?on w junaku, opisz efekty Smile .
 
zaprzegowiec
Witam, w samochodach owczesnych : Warszawa, Zuk - Nysa, Syrena, Star, itp. - byly przy aparatach zaplonowych tzw. 'korektory oktanowe' o dlugosci skali nawet 30 mm, sluzace wlasnie dopasowaniu wyprzedzenia zaplonu / do aktualnie wlanego do baku paliwa - od 60 Oktan przy sprezaniu 5 - 6 : 1, glownie w silnikach SV - az do 90 Oktan...
Taki 'korektor oktanowy' - umozliwial zastosowanie w tak nisko sprezonym silniku SV takze paliwa 'sportowego 90 Oktan'
, jesli nie bylo na 'CPN' akurat benzyny 60 - 72 Oktan [ najszybciej spalajacych sie przy niskim sprezaniu ] - wystarczylo 'dostroic / przyspieszyc' zaplon tymze 'korektorem', obracajac caly aparat zaplonowy nawet o ok. 28 / 30 mm, zeby silnik SV mogl spalac z odpowiednia predkoscia paliwo 90 Oktan...
Tutaj zdjecie aparatu zaplonowego z 'korektoren oktanowym' przy podstawie, jak rowniez z przyspieszaczem odsrodkowym pod plytka zaplonu oraz membrana przyspieszajaca / podcisnieniowa, wszystkie te elementy razem dawaly w owczesnych samochodach nisko sprezonych - mozliwosc przyspieszania zaplonu o ok 30 - 32mm, wlasnie do paliw wysokooktanowych / 90 Oktan. Przy najnizej sprezonych silnikach 5 : 1 i zastosowaniu paliwa 90 Oktan - 'korektor oktanowy' dawal mozliwosc obrotu aparatem zaplonowym / przyspieszenia zaplonu' nawet o ok. 70 - 80 stopni... :
https://www.nsu-r...;mode=view
Pozdrawiam.
Edytowane przez zaprzegowiec dnia 21.11.2023 11:01
 
Przejd do forum:

18,935,305 unikalne wizyty

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2023 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.